Ц.ЭЛБЭГДОРЖ: 25 жилийн өмнө Монгол эрх чөлөөгөө олж авах уу, эсвэл чулуун хэрэмний ард цоожтой хэвээрээ байх уу гэсэн салаа замын уулзвар дээр хөл гишигсэн
Эрхэмсэг ноёд оо, Хатагтай, ноёд оо,
Энд, Төв Европын Их сургууль дээр та бүхэнтэй энэ үдшийг өнгөрөөж байгаадаа баяртай байна. Энэ их сургууль нь 1991 онд анх байгуулагдсан цагаасаа хойш энэ бүс нутгийн ардчилалд шилжсэн шилжилтийн гэрч болсоор иржээ.
Энэ сургууль нь нээлттэй нийгмийн үнэт зүйлсийг эхнээс нь хадгалсаар ирсэн баялаг эх уурхай мөн болно.
Үүнтэй холбогдуулаад, миний бие дэлхий дахинаа нээлттэй нийгмийн үнэт зүйлсийг хөхиүлэн дэмжих үйлсийг манлайлж, боловсрол, нийгмийн сайн сайхны төлөө онцгой хувь нэмэр оруулсанд нь бидний сайн анд Жорж Сорост баярлан талархаж байгаагаа илэрхийлж байна.
Хүндэт зочны энэхүү цуврал лекц нь ардчиллын жинхэнэ мөн чанарын тухай чөлөөтэй маргаж, шүүн хэлэлцэж, шинэ соргог санаа солилцохыг өгдөөх зорилготой юм. Ардчиллын тухай ойлголт, түүний хувьсалын тухай яриа эдүгээ дэлхий дахинаа тун ч цагаа олсон халуухан сэдэв болоод байгаа билээ. Учир иймд хүндэт зочдын цуврал лекц зохион байгуулах санаачилга гаргасанд нь энэ Их сургууль, сургуулийн Ерөнхийлөгч Жон Шаттакад баярлаж байна.
Миний бие эх орноо, эх орныхоо түүхийг танилцуулахаас лекцээ эхлэе гэж бодож байна.
Монгол бол эртний арвин өвтэй, ижилгүй сайхан соёлтой, хосгүй гоёмсог байгалтай орон билээ. Энэ нутагт эрх чөлөөт, эрэлхэг зоригт, энхийг эрхэмлэгч, эрэмгий зүтгэлт ард зон аж төрөн суудаг юм аа. Бид өвгөд дээдсээсээ аугаа сургамж, төрийг барих мартагдашгүй уламжлалыг залгамжлан авахын ялдар угсаатныхаа түүхийг баяжуулж, хойч үеийнхэндээ сайн сайхан ирээдүйг зэхэж өгсөөр байна.
Манай төрт ёсыг урагш улбируулан үзвээс хоёр мянга хоёр зуун жил гаруйн өмнөөс, Хүн эзэнт гүрнээс эх үндэстэй билээ. Монголчууд хүн нарын хууль ёс, хүч чадлаас сэдлэг авч хүмүүн төрөлхтний түүхнээ асар том эзэнт гүрнийг байгуулсан юм.
Их Монгол улсаа байгуулаад монголчууд дуун хөрвүүлбээс “Greet Order” гэж хэлж болох “Их засаг” нэрт бичмэл хуулийг боловсруулан мөрдөж байвай. Тэгэхэд монголчууд одоогийнхтой л адилаар, чөлөөт худалдааг эрхлэж, нээлттэй алтан аргамжааны бодлогыг явуулж байсан юм. Эзэн гүрнээ Ази, Европ, Ойрхи Дорнодын хол ойрын ард түмэн голдуу харъяалагдаж байсан юм. Энэ бол монголчуудын дэлхийд шинэ журам тогтоож, үүгээрээ шударга ёс, энх амгаланг үүсгэж, өөр бусад улс, ард түмэн лүгээ тогтоосон харилцаандаа нэгсэн ажиллахыг чармайж асан тийм эрин үе мөн. Монгол орон цэцэглэн мандахдаа мандаж, бууран доройтохдоо доройтож, захиран жолоодохдоо жолоодож, захирагдах үедээ захирагдаж явсаар хорьдугаар зуунтай золгосон юм. Өнөөгийн Монгол эрх чөлөө, үнэн тусгаар тогтнолоо 20-р зууны үүрээр эргүүлэн олж авсан билээ. Тэр үед дэлхий даяар цагийн байдал ороо бусгаа байж, 20-р зууны эхээр Монгол коммузмын хүлгэнд орж, далан жил түүнд баригдсан юм.
Эрхэм нөхөд өө,
Хорин таван жилийн өмнө Монгол эрх чөлөөгөө олж авах уу, эсвэл чулуун хэрэмний ард цоожтой хэвээрээ байх уу гэсэн салаа замын уулзвар дээр хөл гишигсэн. Ийнхүү монголчууд эрх чөлөө, шударга ёс, хүний эрхийн төлөө, хувь хүнийг өөрийн эрхээр байлгахын төлөө хотлын тэмцэлд нэгдэн орсон билээ. Тэгээд ч бид дийлсээн. Тайван хувьсгалыг хэрэгжүүлсэн маань гайхамшиг байсан юм. Газар зүйн хувьд Монгол улс чөлөөт ертөнцөөс алслагдмал, бас Зөвлөлт Холбоот Улс задраагүй байсан үе. Манай хувьсгалаар ганц ч цонх хагараагүй, ганц ч дусал цус дусаагүй юм.
Миний тодломоор байгаа хоёрдох зүйл гэвэл, та бүхэн мэдэж байгаа, улс төр, эдийн засгийн нэгэн зэрэг шинэтгэл нь Азийн оронд таарахгүй гэж олон хүн одоо ч гэсэн итгэсээр байдаг. Гэхдээ энэ бол үлгэрийн далай байвай. Бид 1990 оноос манай улс төр, эдийн засаг, нийгмийн тогтолцоог нэгэн зэрэг шинэчилснээр хуучин хэвшмэл ойлголтыг халсан билээ.
Өөр нэг тэмдэглэх зүйл гэвэл бид ардчиллыг хаанаас ч хүчээр оруулж ирээгүй, эд бараа шиг хаанаа ч импортлоогүй юм. Бид энэ хувьсгалыг хийхдээ бүх нас, бүхий л ажил мэргэжлийн хүмүүс нэгдэж, дуугарвал дуу нэг, дугтарвал хүч нэг байж, өвлийн жавар, хаврын хавсраганаас халираагүй, эрхтэн дархтаны дайрч доромжлох, мөрдөж хавчихаас хулчийгаагүй билээ. Нэгэнт хүмүүс өөрийн хүчийг мэдрээд ирэхээр дангаар ноёрхож байсан засаг эрх чөлөөг эрмэлзсэн ард түмний өөдөөс сөрж чадаагүй юм.
Олон зууны туршид ард түмэн эрх чөлөөг хүсэн мөрөөдсөөр ирсэн билээ. Эрх чөлөөгөө олсноор манай ард түмэн хувь заяаныхаа эзэн болсон юм. “Өрөөлийн эрхээр жаргахаар өөрийн эрхээр зов” гэж монголчууд цэцэлдэг билээ. Ард түмэн билиг танхай байдгийг та бүхэн харж байгаа байх аа. Төр барихын тулд бид ард түмнийхээ хүсэл тэмүүлэл, үүх түүх, соёл урлагийг мэддэг байх нь зүйн хэрэг. Төрийн эрх барьж байгаа хүмүүс өөрсдийн удирдаж буй иргэдийг үл ойшоож болно гэж бодож байгаа бол асар том алдаа хийж байгаа нь тэр. Үүнийг 1990 онд ард түмнүүд дэлхий даяар тод ухааруулсан юм. Монголд ч энэ нь үнэн болсон бөлгөө.
Ардчилал гэдэг нь шууд утгаараа ард түмний хүч гэсэн үг юм. Ардчилал гэдэг нь улстөрийн бодлогыг хэлээгүй, ард түмний тухай, ард түмнийг хэлж байгаа юм. 1990 оны зургадугаар сард анх удаагаа монголчууд энэ бүс нутагтаа чөлөөт, ардчилсан сонгуулийг бүрэн дүүрэн явуулсан билээ. Ардчиллах гуравдахь давалгаанаар улс орны олонхи нь гагцхүү депутатынхаа тоог л өөрчилсөн нь үнэн юм. Бид бол олон намын, улстөрийн олон талт тогтолцоог бий болгов. Базаж хэлвээс Монгол нь энэ дэлхийн өөрийн хэсэгт тодын тод ардчилал бүхий улс болсон билээ.
Төвлөрсөн төлөвлөгөө ч, дангаар ноёрхох захиргаа ч, цэргийн дэглэм ч чөлөөт хүн юу бүтээж чадахыг харуулж бараагүй. Монголд ч үүнийг бид үзэж өнгөрсөөн. Монгол эрчимтэй зах зээлийн эдийн засагтай боллоо. Хорин жилийн өмнө хувийн сектор дотоодын нийт бүтээгдэхүүний 5% -аас доош хувийг л арайхийн үйлдвэрлэж байсан бол одоо манай дотоодын нийт бүтээгдэхүүний 80-аас дээш хувийг үйлдвэрлэдэг эдийн засгийн тэргүүлэх хүч болоод байна. Түүнээс гадна Монгол дэлхийд маш хурдацтай өсөж байгаа эдийн засгийн нэг болж байна. Төр барих ухааны үүднээс хэлэх юм бол Монгол том дэвшилд хүрч, бүс нутагтаа нээлттэй, маш либерал засаглалыг тогтоосон юм.
Эрхэм нөхөд өө,
Ардчиллын хүчтэйд би итгэдэг юм. Ардчиллын хүч нь түүхийн аугаа хүч мөн. Энэ хүч нэгэнт эрчээ авсан болохоор эцсийн дүндээ энх тайван, хөгжил цэцэглэлтэд хүргэх болно. Бүтээлч үзэл санаа эрх чөлөөг олсноор ирдэг юм. Та нэгэнт эрх чөлөөтэй болсон бол ажил үйлээ сайтар бодож хийдэг болно. Ард түмнийхээ бүтээх үйлс, билиг ухаан, тэдний эрхийг хүндэтгээгүйгээсээ болж олон дэглэм унаж байлаа. Хүн зон нь хүлээсэнд баригдаж, айж бэргэж, амаа таглуулсан байгаа тийм үндэстэн байна. Нэгэн сайхан өдөр эрх чөлөөний тэргүүлэгч нар шорон гяндан, цөллөгөөс гарч ирэх болно гэдэгт би итгэдэг. Дэлхийн зон олон эдгээр хавчигдан гадуурхагдаж буй хүмүүстэй хамт тэдний эрх чөлөөгөө олох өдрийг хүртэл байх болно.
Хэлмэгдүүлэх, гажуудуулах стратеги цаашдаа үйлчлэхгүй ээ. Нийгмийг ардчиллаар өөрчлөх гэсэн хүмүүсийн зүгээс үзүүлэх шахалт хэзээ ч сулрахгүй. Технологийн дэвшил хүмүүнийг улар бүр ойртуулж, нягт холбох болсон нь дэлхийг уужимсгаж буй бол салгаж тусгаарлахын хана хэрэм дэлхийг уйтан болгож байна. Миний мэдэхээр, Тэнгэр хүмүүн бүрийн зүрхэнд эрх дураараа аж төрөх хүслийн үрийг тарьж байдаг бөлгөө. Энэ хүсэл эрмэлзэл дарангуйллын эрхээр нурлаа ч дахин сэргэдэг юм. Дарангуйлагчид өдөөсөн аллага хядлага, үүсгэсэн хэрүүл маргаанаа өөрсдийн хэтийн хараат бодлого мэтээр зөвтгөж байна. Гэвч тэд энэ дэлхийн голч шударгуу хүн ардаас зай барьж, холдон хөндийрч байгаа юм. Эрх чөлөөт эмэгтэй эрэгтэй хүмүүс өөрсдийг нь ялан дийлэх хүртэл сул дорой байна гэж тэд мэтгэж байна.
Ардчилал төгс бус гэдгийг, ардчилал нь үл гүйцэлдэх үзэлд хөтлөх чиг ч биш гэдгийг бид бүгд ойлгодог. Гэхдээ энэ нь хотлоор амжилтад хүрэх, хүний нэр төр, сүр жавхааг илтгэх цорын ганц зам даруй мөн. Ардчилал нь төр барих төлөөллийн хэлбэрийн хувьд аль ч ард түмний дотор соёл, уламжлалыг нь тусгах болно. Эдгээр нь яг адилхан байна гэж байхгүй, тийм байх ч учир үгүй. Гэхдээ аль ч төлөвшсөн нийгэмд ижил хандлага ажиглагддаг. Ардчилал нь төрийн эрх мэдлийг хязгаарлаж байдаг, төрийг чих зөөлөн уриалгахан байх, ард түмний байгууллагуудаар залуулах зүгт хандуулдаг юм. Ардчилсан нийгэмд хуулийг завхруулалгүй, шударга ёсоор эрх чөлөөг хамгаалдаг. Ардчилсан нийгэмд иргэний эрүүл байгууллагууд, чөлөөт хэвлэл мэдээлэл, шударга шүүх засаглалыг дэмждэг. Ардчилсан нийгэм авилгатай тэмцэж, хүний эд баялагт хөрөнгө оруулж, эмэгтэйчүүдийн тэгш эрхийг хүлээн зөвшөөрч, сахин хамгаалдаг. Ардчилсан нийгэмд ард түмнийхээ итгэл найдварыг дээдлэдэг юм.
Бид бусдын итгэл найдвар, эрх чөлөөний төлөө зогсвоос өөрсдийнхөө эрх чөлөөг улам бататгаж болно гэдэгт би итгэдэг. Тийм ч учраас бид бусад улс оронтой туршлага, сургамжаа хуваалцах сан бүрдүүлж, цаг, хүчээ үүндээ зориулж байгаа билээ. Цөөн боловч хэдэн тохиолыг нэрлэхэд, Хиргисстантай бид үр нөлөөтэй парламентын ардчиллыг бий болгож, эрх зүйн шинэтгэл хэрэгжүүлэхэд эзэмшсэн туршлагаа хуваалцаж, Афганистантай бид дипломат ажилтнууд хийгээд төрийн албаныхныг бэлтгэх сургалт явуулж, Мианмарын хувьд хэвлэл мэдээллийн ажилтан, сэтгүүлч, иргэний нийгэмлэгийн гишүүдийг нь зочлуулж, Хойт Солонгостой бол эдийн засаг хийгээд аюулгүй байдлын асуудлаар яриа хэлцэл хийж байна. Нэгэн цагт монголчууд бид энэ дэлхийн гадаргуу дээр томоос том, уртаас урт хэрэм барихад хүргэж байсан. Саявтархан бид дэлхийгээс биднийг тусгаарлан хөндөлссөн харанхуй хэрмийг цоо татсан юм. Өдгөө бид манай эрх чөлөөг эрмэлзэгч эгч, ах нарын замд хөндөлсөн байгаа бусад хана хэрмийг эвдэхэд туслахыг туйлаас хүсч байна. Манай хүн амын тоо цөөвтөр, миний орны эдийн засаг чинээ багавтар байж болох. Гэвч Дорно дахинд ардчилалын гэрэлт бамбар болж байгаагийн хувьд манай туршлага дэлхийд гэгээн тунгалаг гэрлийг тусгаж байгаа юм аа. Пёньяанд Ким Ил Суны Их сургуульд дүнсгэрдүүхэн сонсогчдод “Дарангуйлал мөнх бус” гэсэн лекц уншиж байхдаа би түүнийг мэдэрсэн билээ.
Монголчууд бид яагаад ардчиллыг сонгосон юм бэ? Яагаад гэвэл ардчилал нь хүмүүнийх нь хувьд бодьгал бүрийн цог золбоо, үнэ цэнэ дээр суурилдаг билээ. Яагаад гэвэл ардчилсан нийгэм нь гишүүн нэг бүрийг төгс хөгжүүлэхийг зорьдог билээ. Яагаад гэвэл хүн бүгд өөрийгөө хөгжүүлэх, өөрийгөө таних бүрэн боломж, өлзий учралыг олдог билээ. Нийгэмд хэнийг ч хийдэг ажил, дууддаг нэрээр нь ялгаварлалгүйгээр хүндэлдэг, хувь нэмрийг нь хичнээн өчүүхэн ч байсан хөхиүлэн таашаадаг билээ. Бид ардчиллыг сонгосон учир энэ юм.
Монголчууд бид яагаад эрх чөлөөг эрхэмлэдэг вэ? Яагаад гэвэл бид их хүчир замаар түүнийг олж авсан юм. Яагаад гэвэл эрх чөлөө гэдэг бидний өмч, төрснөөсөө аваад эдлэх ёстой бидний эрх гэдгийг бид мэдсэн юм. Яагаад гэвэл эрх чөлөө нь төрийн жолоог атгалцах мэдлийг онцгой хүн буюу бөлөг хүний гарт бус, харин ард түмэнд олгодог юм. Ардчилсан улсад засгийн эрх тусгай хүн буюу гэр бүлийн өмч байдаггүйг ард түмэн мэддэг юм.
Ардчилал нь бүтцийн энгийн нэг асуудал бус, оюун сэтгэлгээний хирц, идэвх зүтгэлийн төлөв даруй мөн. Та ганцхан өдөрт ардчилсан болчихгүй, бас өөр нэг өдөр нь ардчилсан бус ч болчихгүй. Энэ бол оюун сэтгэлгээний хирц, аж төрөх арга ухаан, үйл ажиллагааны голт зүрх нь мөн. Хүн ард хэзээ ч ийм боловсролтой, ийм бие даасан, ийм гялалзуур шалмаг, ийм урам зоригтой, ийм бүтээлч туурвилч байсангүй. Тэнгэр хүнийг баян юм уу ядуу, тэнхээтэй юм уу бядуу болгож үл чадахыг хүмүүс мэдэж байна. Тэнгэр гагцхүү хүмүүсийг эр эм болгон заяадаг. Тэнгэр хүн ардад эрхийг нь, бас өөрсдийг нь эзэмшиг гэж засгийг нь өгдөг юм. Үүний учир гэвэл иргэний үйлчин бид эзлэн буй байр, гүйцэтгэн буй үүргээс шалтгаалалгүйгээр биднийг цэнэлээд, цалин харамжийг маань төлж байгаа хүмүүсийнхээ эрх ашгийн төлөө зүтгэх ёстой.
Унгар анд нөхөд минь ээ,
Бид ардчиллыг бүрэн баталгаажсан гэж хэзээ ч үзэхгүй. Ардчилал нь тодорч, хөгжиж болно, бас тэгэхдээ өгөрч өмхөрч болно. Бид ардчилсан зарчмыг хамгаалж, сөрөх хүчин болон цөөнхөд хүлээцтэй ханддагаа харуулж, хуулийн засаглалыг хүндэтгэж байна. Үндсэн хууль бол ардчиллын нандин баримт бичиг мөнөөс мөн. Өнөөдөр олонхи болж байгаа аль ч нам, манлайлах хүн нь тэрхүү олонхийг хэрэглэхдээ тун няхуур болгоомжтой байх нь зүйтэй. Үндсэн хуулийн засаглалд тэд өөрчлөлтийг дангаараа хэрэгжүүлэх гэвээс түүнийг намын эрх ашгийг хамгаалах оролдого гэж үзэхээс өөр аргагүй юм.
Бид Монголд хэдэн жилийн өмнө алдаа гаргасан маань “дордуулсан долоон өөрчлөлт” гэсэн муу нэрийг олсон билээ. Өнөөдрийг хүртэл бид манай үндсэн хуулийн жинхэнэ зарчмыг эргүүлэн тогтоох гэж үзэж тарсаар байна. Сургамж нь гэвэл бид бүгдээрээ ардчилсан өрсөлдөөний талбарт шударга, булхайгүй тоглох учиртай болсон юм. Бүх засгийн газар албадлагаар бус, зөвшөөрөлцснөөр эрх мэдлийг хэрэгжүүлэх ёстой.
Ардчиллын төлөө тэмцэгчийн хувьд өөрийн хорин таван жилийн туршлагаас үзвэл ардчилал гүйцэд ялна гэж огт байхгүй юм байна. Энэ нь хэзээд үе үеийнхний тэмцэл байдаг юм байна, та бүхэн цаг цагийн урсгалд бодлогыг залган залгасаар байх юм байна. Энэ нь бидэнд юуг сануулж байна вэ гэвэл бид гэрийнхээ даалгаварыг хийж, мөрөндөө ачаагаа үүрч байх ёстой, өөрсдийнхөө цагт хийх юмаа хийх ёстой гэдгийг сануулж байна. Гэхдээ алдааг үл эрж, үл хийж, өөрсдийнхээ үнэт зүйлсийг гартаа бат атгаж, нийтлэг амжилтаасаа эргэж хургахгүй байвал зохистой. Бид муугаас сайн руу, сайнаас бүр шилдэг сайн руу гээд өөдөө явах учиртай. Аливаа эрх мэдэл гэдэг хязгаартай боловч бид хүмүүн төрөлхийтний хамтын сайн үйлсэд хувь нэмрээ хандивлах учиртайг бид мэднэ. Бид чигч хууль, хүчтэй институци, сайхан соёлыг ардаа үлдээх ёстой.
Улстөрийн эрх мэдлийг жигд бусаар хуваарилахаас зайлсхийх үүднээс ардчиллыг няхуур, тэнцүүртэй хуульчлахгүй бол удирдлагын нэг салаа нь эрх мэдлийг базаж аваад ардчилалд хор хүргэж мэдэх юм. Ийм нөхцөл байдлаас зайлахын тулд төрийн бүх төвшинд бид эрх баригчдын үзэмжээрээ, бараг дур мэдэн шийддэг явдлыг хаах оновчтой институцийг бий болгох гэж оролдож байна. Энэ нь бид хариуцлагын тогтолцоог дээр дооргүй бий болгох гэж чармайж байна гэсэн үг юм. Бид хариуцлагын босоо болон хэвтээ тогтолцоог бий болгохоор ажиллаж байна.
Хэдэн жишээ дурдъя.
Нэгдүгээрт, үнэхээрийн ардчилсан сонгууль нь босоо хариуцлагийн хамгийн чухал институц мөн. Монголд сонгууль луйварын уурхай байсан цаг үе бий. Саналыг авсан нь бус тоолсон нь ялдаг тийм тогтолцоо байлаа. Цахим тооцоолуур, машин нь мэхлэж чадахгүй, харин хүн мэхлэж чаддаг. Иймд бид бүртгэлийн биометрийн тогтолцоо болоод санал тоолох электрон машиныг авч хэрэглэн, бүс нутагтаа үүнийг хэрэгжүүлсэн хоёрдох орон болсон билээ. Тооллогын дүн тун ойрхон гарсан ч сонгуульд ялагчийг өрсөлдөгчид нь эсэргүүцэх, балмагдах юмгүйгээр хүлээн зөвшөөрч байна. Сүүлийн гурван сонгуульд бид тийм тогтолцоог хэрэглэлээ. Хүн ард одоо сонгуулийн байранд ирэхдээ өөрсдийнх нь саналыг тоолно, өөрийнх нь оролцоо эцсийн үр дүнд нөлөөлнө гэдгийг бүрэн мэддэг болжээ.
Хоёрдугаарт, Монголд иргэний танхим огт байгаагүй үе тун саяхан. 2009 онд миний бие Ерөнхийлөгчийн албыг авсан өдрөө төрийн ордон дахь ажлын өрөөгөө Иргэний танхим болгохоос ажлынхаа анхны гараагаа эхлүүлж билээ. Үүнээс хойш засаг захиргааны бүхий л нэгж, бүх хот, суурин газар тийм танхимтай болсон байна. Энд төслийн байдалтай байгаа шийдвэр нэг бүрийг иргэдээр хэлэлцүүлж байна. Энэ нь бүхий л төвшинд манай шийдвэр гаргах тогтолцооноо нэгэнт тогтсон уламжлал болжээ.
Иргэд эрхтэй болсон ч тэр нь санхүүгийн хөшүүрэггүй бол хуурмаг хоосон зүйл болно. Иймд бид Орон нутгийг хөгжүүлэх сан байгуулсан, чингэхдээ тодорхой томъёоллыг үндэс болгож, ерөнхийдөө хүн амын тоог харгалзан байгуулсан бөгөөд хүн зон өөрийн хүссэн зүйлд зориулан мөнгийг тэндээс авч байна. Хүн ард хамтран гаргасан дотоод журмынхаа дагуу тулгамдсан асуудлыг хэлэлцэж, хөрөнгө мөнгийг хуваарилж, гүйцэтгэлд нь хяналт тавьж байна. Хамгийн алсын хараатай удирдагч ч олон түмний өмнө өдөр тутам тулгарч байгаа асуудлыг бүрэн гүйцэд харж чадахгүй юм. Энэ нь хүмүүс нэгэн халуун амь болж, өдөр болгон өөрсдөд нь ямар сорилт тулгарч байгаад ямар шийдэл олохоо мэддэг болж байна гэсэн үг мөн. Манай энэ туршлага үзэл санаа, агуулга, хэлбэрээрээ Швейцарийн шууд ардчилалтай адил юм.
Үүгээр бид зогсохгүй ээ. Ихэнх ардчилсан оронд ард түмэн улстөрчдийн уран үгнээс залхаж гүйцээд дотор нь муухайрах болж байна. Ард олон улстөрчдийн юу ярьж байгааг сонирхохоосоо илүүтэйгээр арайхийж олсон мөнгөнөөс нь авсан татварыг хэрхэн зарцуулж байна вэ гэдгийг л үнэхээр сонирхож байна. Учир иймд бид “шилэн дансны тогтолцоо” буюу Төсвийн ил тод байдлын тухай хуультай боллоо. Бид мөнгийг юу юунд зарцуулснаа олон нийтэд мэдээлж байхыг манай албан тушаалтнуудаас шаардаж байна. Хуулиар бол тэд хаана ажилладгаасаа хамааралгүйгээр зардлаа, зарцуулсан мөнгөнийхөө дүнг 72 цагийн дотор интернетээр буюу олон нийтийн газарт бол бичгээр мэдээлж байх учиртай. Тэд ингэж мэдээлэхгүй байвал хашиж байсан албан тушаалаас огцрох хүртэл шийтгэл хүлээх болно.
Эх орон нэгт иргэдийнхээ чөлөөт сонголтоор үндэстэндээ зүтгэнэ гэдэг магнай тэнийм баяртай хэрэг мөн. Монголд бид сүүдэртэй талаа хэзээ ч нуудаггүй юм. Чигч, нээлттэй, чөлөөт хэвлэл байгаа бол нууж хаах газар үгүй, бохир муухайг хийх газар үгүй ээ. Та үнэхээрийн голч шударга бол түнэр харанхуйн дотор ч голч чигч хэвээрээ л байх болно. Энэ судалгааны хүрээлэнг үндэслэсэн ноён Сорос хэлэхдээ: “Буруу ойлгоно гэдэг нь хүнд байдаг л зүйл, буруудахаас ичих юмгүй, гагцхүү алдаагаа залруулахгүй байхаас л ичих хэрэгтэй гэдгийг бид нэгэнт ойлгожээ” гэсэн билээ.
Эрх чөлөөний сайхан нь суралцах үйл явцад л оршино гэж би боддог. Бид алдаж болох боловч дарангуйлалд байсан шиг алдааныхаа төлөөсөнд амьдралаа алдхааргүй болсон. Монголд хэвлэл мэдээллийн ямар ч хэрэгслийг хянаж цагддаггүй болсон. Хэвлэл мэдээллийн хэрэгслийг засгийн газар өмчлөх, засаг төрөөс эдгээрийг алив хэлбэрээр хянахыг хуулиар хориглосон юм. Монгол нэг хүнд ногдох нийтийн болон чөлөөт хэвлэл мэдээлэл, нийгмийн хэвлэл мэдээллийг хэрэглэгчдийн тоогоор дэлхийд толгой цохьдог орнуудын дотор багтаж байна.
Би ор үндэсгүй ба